sunnuntai 25. elokuuta 2013

Budapest ja couchsurfing

Lauantaina tosiaan piti läheä Debrecenistä. Mulla lähti lento vasta sunnuntaina iltapäivästä, joten ajattelin hengailla päivän Budapestissä. Yöpaikkavaihtoehtoja miettiessäni muistin semmoisen systeemin kuin couchsurfing ja ajattelin kokeilla joskos sitä kautta löytyisi yöpaikka (ja mahdollisesti paikallinen opas ;) ) Pääsinkin sitten yöksi 24 vuotiaan tytön luokse. Tyttö oli oikein mukava (ja hänellä oli kissa!).



Lauantaina kierreltiin yhdessä ympäri Budapestiä, käytiin muun muassa sankareitten aukiolla ja kiivettiin Buda-vuorelle ja muutenkin kierreltiin ympäri kaupunkia. Illalla olin kovin väsynyt kaiken sen kiertelyn jälkeen ja sen takia kun parina edellisenä yönä kielikurssilla ollessa ei juuri nukuttu. Nukahdinkin puoli yhdeksän aikaan illalla jo ja nukuin sikeästi aamu kahdeksaan asti :D En muista koska oisin viimeksi niin aikaisin nukahtanut. Sunnuntaina mun host ei päässyt kierteleen mun kanssa kaupungilla sillä hänellä oli jotain omia menoja. Hän kuitenkin antoi minulle hyvän kartan johon merkkasi oman kotinsa, missä olimme lauantaina olleet ja missä mun kannattaa käydä jos haluan nähdä kuuluisia nähtävyyksiä ja antoi kaiken varalta puhelinnumeronsa, jos satun eksymään tai mulle tulee joku ongelma.

En muistanut aamulla pistää aurinkorasvaa ja tyylikkäästi viimeisenä päivänäni Unkarissa poltin nahkani. (Suomeen tullessa tilanne tasoittui melko nopeasti kun täällä ei ihan samoissa lukemissa lämpötilat pyörineet kuin Unkarissa :D).

Mulla oli mukavat kaksi päivää Budapestissä ja tulipahan tutustuttua kaupunkiin. Tekisi mieli mennä sinne takaisin joskus taas, mielellään ajan kanssa. Kaupunki oli erittäin kaunis, ja kuuma. Couchsurfing osoittautui oikein toimivaksi tavaksi olla liikkeellä pienellä budjetilla ja varmasti kokeilen joskus uudestaan. Sivustoa selailemalla ja facebookia hyödyntämällä voi kuitenkin melko hyvin ottaa selvää ihmisestä jonka luokse on menossa, tai ainakin sen verran että hänen CS-sivustolla kertomansa tiedot pitävät paikkansa.

Kaiken kaikkiaan kielikurssi reissu antoi mulle hirveästi itseluottamusta. Etukäteen jännitti ihan hirveästi lähteä yksin reissuun kun ennen olen ollut vain perheen, ystävien tai poikaystävän kanssa reissussa ja nyt piti selvitä kaikesta itse. Löysin kuitenkin hyvin oikeat bussit, metrot ja junat ja löysin aina ajoissa oikeisiin paikkoihin. Välillä piti avata suu ja kysyä ihmisiltä apua, mutta unkarilaiset ainakin olivat hirveän avuliaita ja mukavia ja auttoivat kyllä kun vain kysyi :)

Vaihtoreissua odotan hirveän innoissani. Vietin juuri kaksi parasta viikkoa mitä olen ikinä viettänyt, joten toiveet vaihtoaikaa kohti ovat korkealla. Tokikin vaihtoaika kestää pidempään ja sielä pitää käydä harjoittelussa ja opiskella enemmän, mutta uskon että siitäkin tulee ihan mahtavaa ja saan sieltäkin paljon muistoja ja ystäviä. Eniten tässä vaiheessa jännittää se, että kun tulen Györiin kaksi viikkoa muita myöhemmin, että mites sitä pääsee mukaan porukkaan. Mutta pitää kai tuppautua (toivottavasti mukavien) huonekaverien matkaan ja mennä vain rohkeasti mukaan porukkaan, niin eiköhän se siitä :) Kielikurssireissun jälkeen uskon että liikkuminen ja käytännön asiat sujuvat, joten niitä ei tarvitse onneksi jännittää enää läheskään niin paljoa :)





Niillä on vielä joka paikassa hirveästi puhelinkoppeja! Mun hosti kyllä sanoi kun kysyin, että koska kaikilla on nykyään kännykät, niin noita ei juurikaan käytetä, mutta kaiketi ovat ainakin osin vielä ihan toimintakunnossa. 







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti