perjantai 2. elokuuta 2013

Debrecen

Pääsinhän minä vihdoin Unkariin asti ^_^ Ihan mahtavaa! :) Matkakin meni ihan jees, vaikka etukäteen jännitin aikas lailla :D Sain ostettua paikallisliikenteen liput ihan hyvin, löysin oikean bussin melkein lentokentän oven edestä ja sen päätepysäkkihän oli kätsysti metron päätepysäkin kohdalla. Osasin jopa vaihtaa metroa oikein ja oikeeseen suuntaan ja jäädä pois oikealla pysäkillä. Ja löytää vielä rautatieasema metron läheisyydestä. Siihen se onni sitten tyssäsikin, eivät meinaan myyneet mulle sieltä lippua debreceniin kun ei sieltä ilmeisesti pääse :D Onneksi sain lipun sijaan hyvät ohjeet miten löytää toinen rautatieasema, joten ei muuta kuin takas metroon ja silleen. Palasin samaa reittiä takaisin pikkuisen matkaa ja vaihdoin takaisin siihen ensimmäiseen metroon, jolla piti sitten mennä eteenpäin. Mutta perille pääsin lopulta kuitenkin :) Löysin jopa oikean ratikan korvikkeen ja osasin jäädä yliopiston luona pois.

Matka oli pitkä ja hikinen, monta tuntia sai istua ties missä kulkuvälineissä. Onpahan tullut tänään reissattua autolla, lentokoneella, metrolla, bussilla ja ratikalla (tai sen korvikkeella) ja omilla jaloillakin on saanut kävellä ihan kunnon matkan. Aika hyvin yhden päivän saldoksi :) Yllättävän kauan kesti löytää oikea rautatieasema ja junamatka kesti kanssa melkoisen pitkään. Kovin vähän söin matkalla, mutta eipä tuo haitannut, sillä ulkona oli lähes 30 astetta varjossa, joten eipä mulla ollut nälkäkään :D Yliopistolla sitten sain kuitenkin grillattua kanaa ja vihanneksia iltapalaksi :) Eiköhän näillä eväillä ainakin huomisaamuun pärjää. Seuraava haaste on löytää aamiaista jostain ennen kuin lähtö Sárandiin alkaa :) Excursio se on, eikä mikään retki, niinkuin sitä olen tituleerannut joskus. Paljon en paikasta etukäteen tiedä eikä google auttanut kuin kylän unkarinkielisten nettisivujen verran, eikä mulla kyllä unkari vielä taivu niin hyvin että olisin siittä mitään ymmärtänyt :D

Yliopisto on hieno! Kampus on ihan vanhan ja arvokkaan näköinen, joskin paikoin näkee kyllä että ikää on kertynyt. Piha on ihan mielettömän hieno, josta kertoo jotain ehkä sekin, että tuossa yliopiston päärakennuksen edessä olevassa puistossa vietettiin häitä kun tulin paikalle ja myöhemmin bongasin hääparin kuvauksessa yliopiston päärakennuksen edessä :D En viitsinyt mennä kuvailemaan häihin, mutta jossain vaiheessa tarttee kuvailla tuota pihaa, sen verta nätti ilmestys on :)

Oon nyt pari ensimmäistä yötä yötä yksin kahden hengen huoneessa ja sitten sunnuntaina kun tää mun kurssi oikeasti alkaisi, niin siirryn kolme hengen huoneeseen, jossa meitä sitten on se kolme. Saa nähdä mitä siitä tulee, sillä ainakin tää kahden hengen huone on ihan mini. Omasta rauhasta ei kyllä mitään tietoakaan sitten lopullisessa ratkaisussa, mutta ei kai tänne tultu yksin huoneessa möllöttämäänkään! Toivottavasti tulevat kämppikset on kivoja ilmestyksiä :) (tosin nyt ootan vähän kauhulla sitä Györiä. Sieläkin kolmen hengen huoneet ja sielä pitäisi olla kolme kuukautta. Jos ne on näin pieniä, niin oppii kyllä arvostamaan yksityisyyttä sen jälkeen kun kolme kuukautta asuu samassa huoneessa parin muun kanssa :D)

Vähän nää oli osa pihalla tästä mun tulemisesta, mutta kaikki selvis ihan jees lopulta. Yks osas näyttää mulle että missä nukun, yks osas kertoo et mistä ja monelta lähtee se huominen reissu ja näytti et mistä saan ruokaa. Mulle annettiin ilmottautuessa kätsysti nettikaapeli että pääsen nettiin, mutta yhdistettäessä tulikin esille vain sivu mihin pitäis jotain tietoja syöttää (kaikki ohjeet ja tekstit tietty unkariksi vain). Lopulta sain onneksi tunnuksen ja salasanan samasta paikasta kun sain sen nettikaapelin. Sehän ois ollu ihan liian kätsyä antaa ne samaan aikaan x)

Summa summarun: mää oon hengissä ja perillä ja innostus ja iloisuus sen kuin kasvaa vain :) Ei ainakaan vielä harmita lähtö yhtään, päinvastoin oon tuntenu tänään pientä onnellisuutta siittä että oon täällä ^_^


1 kommentti:

  1. Vau! Kuulostaa tosi mahtavalta! Ja ootan kyl suurella mielenkiinnolla kaikenlaisia kuvia tuolta. :D Niin tosta sun minihuoneesta, kuin excursiolta ja yliopistoltakin.

    Mut muista kans rentoutuu ja nauttia olostas siellä. Ei oo ihan jokapaivänen juttu. :D

    VastaaPoista